Några minnesbilder från min tid som folkskollärare i Törnevalla skola från höstterminen 1948 och hela 50-talet
Av Lennart Ahl
Lennart Ahl med sin första klass, 5-6 läsåret 1948-49.
Uppe vid taket syns värmeutsläppen.
Här kan du se bilden i större format och med namn på barnen.
Varje morgon vid skolstarten träffades vi fyra lärare på trappan utanför entrén, handhälsade och hälsade god morgon och väntade på att de fyra klasserna skulle ställa upp på vackra led. Så önskade alla närvarande med nigningar och bockningar en god morgon varefter inmarschen började med småskolans barn först. Ny uppställning utanför klassrummet, resp. lärare låste upp och så startade dagen med psalmsång, bön och en liten betraktelse. Efter det lite småprat och undervisningen kunde starta. Jag minns att varje tisdagsmorgon var det rättskrivning med påläst läxa, en för årskurs 5 och en för årskurs 6. I övrigt bestämde varje lärare klassens schema som sattes upp på anslagstavlan tillsammans med barnens teckningar som var en bättre konstutställning som hela tiden bytte skepnad.
När lunchuppehållet på en halvtimme kom plockade barnen fram sin matsäck och fick sitta på de hårda bänkarna i den kalla korridoren. Efter en tid kom barnen och jag fram till att göra ett försök med att äta i klassrummet. Alla tog med sig en handduk som lades på bänken som skydd. Allt gick bra och någon tillsyn av vuxenvärlden behövdes inte.
Hela undervisningen byggde på att det skulle vara läxor varje dag. Jag ångrar egentligen bara en sak under min tid som lärare i Törnevalla. Varför var jag så sträng? Sträng med både läxor och läxförhör. Jag tror att några av barnen mådde mindre bra av det och jag ångrar mig djupt. Å andra sidan blev alla väldigt duktiga och lärde sig massor och förhoppningsvis har de haft nytta av allt pluggande som lade grunden till vidare studier. Under alla år undervisade jag bara mysiga, intresserade och duktiga barn. Jag har en bestämd känsla av att flertalet har lyckats bra i livet inte för att undervisningen var så märkvärdig utan beroende på att alla hade ett så gott gry i sig.
Ibland kom skolinspektören Gunnar Hedegård (Gunnar Hede) på besök. Då hissades skolans flagga och inspektören åt lunch hos Albert.
Apropå dagens kvinnodebatt måste jag berätta om hans första inspektion av min undervisning. Han var mycket noga, kollade alla räkneböcker och skrivböcker och påpekade ett och annat. På eget initiativ bjöd han upp mig till lunch hos Albert och Signe. Sätt barnen i arbete Under lunchen satt inspektören och Albert och jag vid dukat bord och Signe passade upp. Jag undrar vad mina kollegor tänkte när pojkspolingen blev bjuden på lunch medan de fick jobba vidare trots åtskilliga års tjänstgöring vid skolan.
Aktiviteter utanför schemat
Det var inte bara läxor och skolarbete vi sysslade med under min tid i Törnevalla utan det hände också mycket annat.
1. Sommaren 1948 hade jag tagit en simlärarexamen och ville förstås tillämpa mina kunskaper. Det lyckades för oss att få låna simbassängen i Tanneforsskolan och varje vecka åkte ett gäng ungdomar från klass 5-6 in till Linköping för att lära sig simningens ädla konst, varannan vecka pojkarna varannan vecka flickorna.
2. Varje år gav vi oss ut på skolresor. Eleverna samlade papper och ordnade en festkväll för föräldrar och släktingar som blev bjudna på underhållning med sång, teater m.m. samt lotterier och paketauktion. Vi hade alltid mycket givmild publik och klassen kunde kosta på sig riktigt långa och trevliga resor bl.a. till Göteborg, Granna och Dalarna (där vi träffade Mora-Nisse).
På besök hos Mora-Nisse.
3. Den billigaste och jobbigaste skolresan var nog när vi tog cyklarna och drog iväg ROXEN RUNT med övernattning på en höskulle. Jag minns att jag måste övertala en bonde att ta emot oss för han ville inte ha en massa knivar och annat bråte kvar i höet då vi åkte därifrån.
Att cykla Roxen runt bjöd på många upplevelser!
Slädpartiet på väg mot Reva.
Reva.